bygherreraadgivning_hero_21-031_visualisering-af-GPP-Arkitekter.jpg

ny herningsholmskole

Med udgangspunkt i nøgleordene Læring, Trivsel og Fællesskab, er den nye Herningsholmskole udformet som én sammenhængende skole, hvor ønsket om god arealudnyttelse har vægtet højt. For at skabe de bedste forudsætninger for en bæredygtig omstilling, gennemførte vi i tæt samarbejde med Rambøll brugerproces med skolens personale og styregruppe, som dannede rammerne for projektets bygge- og rumprogram.

info

beliggenhed:

Sjællandsgade 86

bygherre:

Herning Kommune

areal:

10.110

år:

2021 - 2022

samarbejdspartnere:

Rambøll / Visualisering: GPP Arkitekter

rolle:

Bygherrerådgiver

projektets omfang

Visionsprogrammet beskrev de pædagogiske værktøjer og metoder, den nye skole skulle understøtte. Herning Kommune ønskede at bygge en fremtidssikret og fuld funktionsdygtig skole, som signalerede faglighed og fællesskab.

Et pædagogisk program er afgørende i forhold til at organisere en skole, og det skal danne grundlag for de fremtidige beslutninger i forbindelse med projektkonkurrencen, projekteringen, udførelsen og undervisningsformen.

Byggeprogrammet blev understøttet af: ”Det pædagogiske-arkitektoniske program”, også benævnt som visionsprogrammet. 

Funktionsdiagram:

02_funktionsdiagram_herningsholmskolen_21-031.png

Det overordnede omfang af den ny Herningsholmskole bliver:

  • Skole med 3 spor fra 0. til 9. klasse
  • SFO
  • Specialtilbud
  • Tandpleje
  • Idrætsfaciliteter
  • Uderum med læring, ophold, legeplads, boldbaner m.m.
  • Bilparkering og cykelparkering i henhold til lokalplan
Bæredygtige materialer og lavt CO-2 aftryk
Ved etableringen af den nye skole er der tænkt i langtidsholdbare og bæredygtige materialer, og der er lagt vægt på, at CO2-aftrykket i forhold til driften af skolen bliver så lavt som mulig.
Realiseringen af den nye del udføres samtidig med, at den eksisterende Herningsholmskole og hal er i drift og skal gemmeføres uden at være til gene for skolen.