Samsø Skole
De nye rammer på Samsøskolen understøtter og muliggør idéen om en "sko-fri" skole og skolen som et fagligt forsamlingshus, som åbner sig mod det stærke ø-fællesskab, der eksisterer på Samsø. Det nye skolebyggeri bidrager samtidig til øens udvikling – og sikrer en skole, som er robust overfor fremtidige forhold.
beliggenhed:
Marsk Stig Vej 5, Samsøbygherre:
Samsø Kommuneareal:
Ca. 1600 m2 nybyg, Ca. 500 m2 renoveringår:
2020-samarbejdspartnere:
Samsø Kommune, Hustømrerne og Akademiingeniør Svend Poulsenrolle:
Arkitekt og landskabsarkitekt
Social sammenhængskraft
Med Samsøskolen har vi en intention om at skabe én sammenhængende skole, både hvad angår funktion og arkitektur. Men en ny tilbygning forener vi skolens og Samsøhallens nuværende, fragmenterede bygninger – og skaber et naturligt flow på tværs af bygningsafsnit og funktioner.
”Det vindende bud er kommet med et forslag, som de færreste fra starten havde forestillet sig, men som giver nye løsninger på mange af de krav, som blev stillet til projektet.”
– Marcel Meijer, Borgmester i Samsø Kommune


vestvendt facade – ny hovedindgang
Tilbygningen lægger sig helt op ad Samsøhallen, da vi ser et iboende potentiale i hallens ikoniske form. Herigennem giver vi samtidig skolen en direkte kobling til hallen – og nye muligheder for at bruge hallen i forbindelse med undervisning og fritidstilbud

15.09.21 – første spadestik

24.11.21 – rejsegilde
Fleksible læringsmiljøer
Gennem arkitekturen tilgodeser vi elevers og personales individuelle behov – og skaber dermed en skole med plads til alle. I den proces har vi for øje at skabe ”rum i rummet” med aldersdifferentierede læringsrum, der tilgodeser og inspirerer de enkelte alderstrin både i faglig og social sammenhæng. En opgave vi konkret løser med multifunktionelle områder og plads til bevægelse på alle planer. Således bliver Samsøskolen et centrum for leg og læring.
Betonsøjlerne danner ramme om aktivitetsvæggens forskellige sektioner. Her er mulighed for opbevaringsplads, bevægelseselementer, kreative arbejdsstationer med plads til idégenerering, informationszoner, gruppearbejdspladser til fordybelse og læsehjørner, hvor elever kan sidde enkeltvis eller med en god kammerat.