01_Hero_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

lille værløse skole helhedsplan

Den samlede arkitektoniske løsning for den nye indskolingsbygning på Lille Værløse Skole repræsenterer et ambitiøst og helhedsorienteret projekt, der forener moderne læringsmiljøer med en dyb respekt for områdets kulturhistorie og eksisterende bygningsmæssige kontekst.


info

beliggenhed:

Lille Værløse

bygherre:

Furesø Kommune

areal:

1.100 m2

år:

2025-

samarbejdspartnere:

Kabi Entreprise A/S og Klaus Nielsen A/S

rolle:

Arkitekt og landskabsarkitekt

Nutidige rammer i historiske omgivelser

Den nye bygning placeres i det kulturarvsrige miljø omkring det tidligere Jonstrup Seminarium og tager tydeligt afsæt i områdets eksisterende arkitektoniske formsprog. Projektets hovedgreb er skabt med respekt for stedets historie og skala, samtidig med at det introducerer moderne, fleksible læringsmiljøer, der kan rumme både fordybelse og fællesskab. Derudover etableres der en ny mellembygning og overdækket forbindelse til en af de eksisterende bygninger, som binder det historiske og det nutidige sammen i en harmonisk helhed, og der skabes nære og trygge udearealer i det kuperede landskab.

02_Håndskitse_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg
helhedsgreb
03a_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Den moderne skolegård - Skolens taktvise udbygning har skabt en rigdom af forskelligartede rum mellem bygninger, by og natur. Heri ligger et stort potentiale til at bryde med skolegården som ”alt på samme sted” og i stedet indarbejde en række af skolegårde der både kan være steder for skolen og rum for byen 

03b_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Mangfoldighedsrum til dig, mig og os alle sammen - ”Skolegårdene” farves i relationerne til sted og karakter, lige så mangfoldigt som børn og by og danner herved stærke relations bånd til både skole og by

03c_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Styrket sammenhæng - Relationer bygges på måden vi møder hinanden på. Et ny ”loop” mellem park i nord og skolens nære gårdmiljøer, styrkes via koblinger til byens ankomstpunkter og inviterer byen indenfor, både vævet på byens sti- og vejforløb samt skolens nye uderum som perler på en snor

03d_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Trygge ankomster og logistik - Gode byer er trygge byer. Ankomster til skolen styrkes fra byens naturlige ankomstpunkter, hvor parkering for både bil og cykel også er koblet. Herfra afvikles infrastrukturen logisk trygt så skolens arealer fremtidigt står som et trygt rum i byens omkringliggende infrastruktur

03e_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

LAR der skaber nye rum til samvær, leg og læring - Via grundens allerede topografiske konturer ledes overfladevand fremtidigt via et åbent rendeforløb til grundens naturlige lavpunkter. Her dyrkes nye ”regnvandshaver” som rekreative rum til samvær og 1:1 naturlaboratorier til leg og læring

03f_Dia helhedsgrab_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Bynatur i ny natursynergi - Filosofgangens udlæg som halvcirkel mod nord sluttes i en ny sydlig relation, hvor det vildsomme og artsrige understøttes af parkens klassiske naturbetragtninger. Disse ikke som hinandens modsætninger, men derimod troværdige og værdige naturtæk fra den tid de er sat og som en fælles favnene og rig bynatur

04_Situationsplan_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

visionsplan ­-  Lille Værløse Skole

skræddersyede mangfoldighedsrum

De forskellige haver og udeområder i visionsplanen til Lille Værløse Skole skaber en mangfoldig ramme, der både understøtter læring, leg og fællesskab. Hvert rum er designet med et særligt formål, men de er alle integreret i skolens samlede landskab og tilgængelige for både elever og lokalbefolkning. Sammen skaber disse områder et læringsmiljø, der ikke kun understøtter elevernes udvikling, men også integreres med byens beboere, hvilket gør det til et levende og dynamisk udendørs rum for alle.

Med Jonstrup Seminaries interessante historie som gennemgående rød tråd, er de individuelle uderum skabt med respekt for det iboende men med fokus på nutidige problemstillinger for at give eleverne så helhedsorienteret en skoletid som
muligt. Historien har været en vigtig inspiration, men uderummene er i høj grad også skabt ud fra nødvendigheden af at imødekomme en moderne skoles behov.

05_Opstalter_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg
helhedsgreb
06a_Mangfoldighedsrum_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

”Gartnerhaven” - I denne del af skolegården trækkes der tråde tilbage til områdets rige kulturhistorie om landbrug og havedyrkning. Haven opfordrer til at eleverne selv prøver kræfter med dyrkning af afgrøder, hvad end det er krydderurter i plantekasserne, tomater i væksthuset eller æbler i frugtlunden, giver det et indblik i, hvad det vil sige at leve af jorden.

06b_Mangfoldighedsrum_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

”Torvet” - På torvet er der blandt andet plads til vild leg, boldspil og rig mulighed for at brænde krudt af i frikvartererne. Men for at imødekomme de elever der hellere søger mod mere rolige aktiviteter, er der arbejdet med kanterne på den eksisterende asfaltflade. Ved at bryde de lige linjer op med et mere legende formsprog, skabes nicher, der inviterer til andre former for ophold og samvær i frikvarteret.

06c_Mangfoldighedsrum_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

”Videnshaven” - I den gamle forstanderhave udnyttes det eksisterende mlavpunkt til at danne et regnvandsbed, der skaber rammerne for et vildt og levende udendørs læringsmiljø i tæt relation til natur og teknik-lokalet i forstanderboligen. Her er der plads til, at eleverne kan gå på opdagelse i alle naturens processer, undersøge insekter i insekthotellerne og opdage nye spændende plantearter i det skiftende våde miljø.

06d_Mangfoldighedsrum_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

”Gadekæret” - Regnvandets rekreative værdi fremhæves særligt her i Jonstrups nye gadekær. Her er der både plads til at 10. klasses eleverne kan trække ud i frikvartererne, men dets placering henvender sig i høj grad også ud mod byens øvrige borgere. Vandet skaber liv og giver byen en oplevelsesrig bynatur, der højner biodiversiteten, de grønne kvaliteter og robustheden mod øgede nedbørsmængde.

06e_Mangfoldighedsrum_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

”Seminarieparken” - Nord for skolebygningerne, afgrænset af filosofgangen, folder Seminarieparken sig ud. Her understreges parkens klassiske træk af et amfiteater til glæde for hele byen, hvad end det er petanqueklubbens generalforsamling eller 10. klassernes sidste skoledag favner dette nye samlingspunkt det hele. I dette alsidige rum i byen er der plads til, at byen kan samles i større
eller mindre konstellationer.

07_Visu eksteriør 01_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg
08_Visu Interiør 02_Lille Værløse Skole-LAND_25-004.jpg

Læs mere om den nye mellem- og indskolingsbygning til Lille Værløse Skole her